2012. november 6., kedd

2012. Maj 23. Reanimaltam az ambubabát :)



2012 Május 23

Segédápolói képzés, 10. élménybeszámoló 



Ez a hetem maga a pokol... Minden nap suliba menni, ráadásul kedden és csütörtökön du. 4-töl este 10-ig. És nincs apelláta, kibúvó, mert az elsősegélyen tanultak visszajönnek a vizsgakérdésekben is... Már azt is bánom, hogy pénteken lógtam, mert ezek még egyszer igazan szájbarágósan átvették az emésztési és a keringési rendszer is, olyannyira jól, hogy Heige sem keresi többet a gyomrot, hogy hol van... :)) 


Na, mindegy, ezt elb@sszintottam :))

Legutóbb a kommunikáció volt a téma, számomra megint altató gyanánt hatott, alig bírtam már ébren maradni, mert nem mindent értettem, és kicsit unalmas is volt...aztán megint én voltam a porondon, már megint rajtam nevetett mindenki, de kivétel nélkül, és mást sem tettek, csak sűrűn bocsánatot kértek tőlem, de ezt nem lehetett megállni nevetés nélkül - mondtak a többiek...

Pediglen csak annyi történt, hogy lefordítottam a házipatika.hu oldalon található szöveget, ami az emésztést magyarázta el, németre.. de szerintem olyan hülye-gyerekeknek készített szöveggel csinálhattam, mert komolyan, a társaság nem bírt magával, mikoron az oktató felolvasta nekik.. és mindenkinek másolatot kellett készíteni róla!! :))

Ja, és magyar fejjel gondolkoztam, magyar hasonlatokat használtam, mivel nem tudtam azt lefordítani, hogy a táplálék lebontása már a szájban a nyállal kezdődik, és hogy a továbbiakban a megemésztett táplálék még kisebb alkotóelemeire bomlik... szóval ehelyett azt írtam, hogy a rágás során nemcsak puhább, kisebb, csúszósabb falatkákat - Häppchen- kapunk, hanem ez az emésztés első fázisa is... 

No, ezt a Häppchen-t KarlAugust mondja az anyjának, mikor eszik valamit, és megkérdi, kérsz egy falatkát?? Mi úgy mondjuk otthon, kérsz még egy katonát??... :) szóval, gondolom ez olyan gyerekeknek való duma... 

Akkor a vékonybélben a folyékony megemésztett táplálékot elneveztem Matsch-nak... ezt megint Lolli mondja, mikor összetöröm a krumplit, hogy már megint Matschkartoffelt csinálok :) ezen egyenesen behaltak...akkor a vékonybél belülről erősen bordázott... ezt se nagyon ismerték... de nekem érthetőbb mint a nemet körmondat erre a két szóra.. 

De az oktatónő, miközben a könny is csorgott már az arcán a nevetéstől, mindig mutatta hogy toll, helyes, ez így igaz... csak hát a nyelvezet, az volt számukra nagyon komikus... hát hiába, rövid itt tartózkodásom alatt megreformálom a német nyelvet...

Mindegy, de ha rákérdeznek a vizsgán, én csak így fogom tudni elmagyarázni, mert nem lesz időm minden szakkifejezést megtanulni...legfeljebb viszek magammal papírzsepit több csomaggal :))


És hogy eme remekbe sikerült fordításom ne süllyedjen a feledés homályába, hát beteszem ide is:) Kedves barátosném, Csemeli mondotta volt, hogy erősen hajazok a stílusommal Rejtő Jenő Fülig Jimmijére :) Meli perfekt német :)



" Der Verdauungssystem"

"Die Verdauung ist der Prozess, durch den das Verdauungssystem zieht Nährstoffe aus der Nahrung im Körper, und das verbleibende Material Schlacke werdet.
Der erste Prozess der Verdauung wird Kauen. Der Speichel macht im Mund nicht nur weich, leicht, rutschig Häppchen, aber kann die ersten Stadien der Verdauung losschicken. Von dem Mund geht weiter dieses Häppchen durch der Speiseröhre im Magen.

Im Magen macht der Salzsäure mit einem Enzym, Name ist Pepsin, vom Lebensmittel einen Matsch. Danach, diese flüssige Matsch geht durch der Schließmuskel dem Magen, und werden in den Zwölffingerdarm.

Die Enzyme von der Bauchspeicheldrüse (hasnyálmirigy) von der Leber und von der Gallenblase, sie machen zusammen noch kleinere Teile von dises flüssige Matsch.

Die innere Oberfläche des Dünndarms ist stark zerknittert (erösen gyürödött) und unzählige winzige Vorsprung ( es szamtalan apro kitüremkedest ) genannt Zotte gefunden. Die Aufgabe der Zotte aufsaugen die verdaute Nahrung und aufnahmen von Nährstoffen und in den Blutkreislauf Übertragung.

Im Dünndarm fahrt ungefähr 6 meter langen diese flüssige verdaute Nährstoffe, und durch noch einen Schließmuskel im Dickarm kommend. Es gibt hier, im Dickdarm sehr wenig Verdauung, die Schlacke hier sich gesteift, und in der Rektum (Mastdarm) zusammenläppern."





Tegnap meg elsősegély óránk volt, kicsit féltem tőle, de pörgős volt, érhető, sokat gyakoroltunk, stabil oldalfektetést, becsavarni termo-plédbe az áldozatot, bukósisakot levenni.. ketten, egy párban..itt is mindig kommunikálni kellett, az elengedhetetlen, hisz a válasz alapján merhető fel az állapota, egyáltalán a tudatánál van e... mondani kell mindig előre, hogy mit akarsz csinálni, hogy ne ijedjen meg a sérült.. 



Megint Agnessel voltam egy párban..odatérdeltünk a baleseteshez, na náááááááááá´, hogy megint nekem kellett kidumálni a sisakból :)) bekopogtam a sisak ablakán, megkérdeztem, hogy van e itthon valaki, bejöhetek?? 


Erre szegény Charlotte meg sem tudott szólalni, ö volt az áldozat, csak nevetett vég nélkül... olybá vettük, mintha nem lenne öntudatánál, és leszedtük róla szakszerűen a sisakot... gyakoroltuk a reanimációt, meg defibrillátorral is újraélesztettük a szegény ambubabát...
A reanimáció során mindenkinek 4 percig kellett éleszteni az ambubabát.. 30 kompresszió, 2 befuvás... mivel itt térdelni kell a beteg mellett, ez nekem kissé nehézséget okozott, mert a postthrombothikus lábamon a térdemnél van egy vérömleny még, ami miatt nem tudok térdepelni... ezért a táblatörlő szivacsot becsomagoltam, és azt próbáltam a térdem alá tenni.. ez eltartott egy kis ideig, és nehogy már szegény ambubaba ideges legyen, hát rászóltam, hogy :

 ja, muss du noch ein bisschen warten, ich bin doch noch nicht fertig!



Megint nevetés, aztán istenesen újraélesztettem a babát... nem most csináltam először, a gimibe 4 éven keresztül szakkörösök voltunk, versenyekre jártunk :) pumpálás, ahogy a nagykönyvben meg van írva, befúvás, de a befúvás után automatikusan figyeltem a hasát, és vártam a kilégzésre, újra befúvás..


hát, igen, jegyezte meg az oktató, így kell csinálni rendesen, nemcsak felfújni levegővel az ambubabát, mint egy lufit :) szóval, amennyire meg voltam tőle ijedve, annál jobban sikeredett... a gyakorlattól tehát nincs mit tartanom, nincs két balkezem hozzá...jajjjjjjjjj, csak az az írásbeli ne lenne!! :))



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése